top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverDorien Schoenmaker

Begin van het begin

Bijgewerkt op: 26 aug. 2019

Vandaag, 19 augustus 2019, of eigenlijk 20 augustus 2019 want het is al vrij laat, ben ik van Diever naar Flekke verhuisd. Vannacht heb ik nauwelijks geslapen, ik voelde me telkens hoog-emotioneel, of het nou enthousiasme, verdriet of een vage mengeling van beide was. We waren vrij vroeg aangekomen, en na ingecheckt te hebben hebben we nog even met het gezin wat koffie gedronken. Toen was toch echt de tijd op, ik moest me haasten naar de security en vlak voordat ik het poortje doorging, heb ik nog heel hard staan huilen met pap, mam, Babbel en Maxie. De vlucht verliep verder prima, ik zat naast een aardige man en het was leuk om de kustlijn van Nederland + wat Noorse eilanden/fjorden te zien uit de lucht. Daarna kwam de busrit van Bergen naar Flekke en geloof me, als ze je aanbieden om anti-wagenziek pillen te nemen doe dat dan want dat zeggen ze niet voor niks. De weg was erg mooi, maar wel erg slingerig en op en neergaand (met af en toe een haarspeldbocht). Je kan mijn blijdschap dan ook vast wel begrijpen toen we even uit de bus mochten tussendoor omdat we op de veerboot zaten. De veerboot was trouwens over een fjord heen, het regende dan wel, maar tussen de regen door verbaasde ik me samen met mijn co-years over het supermooie uitzicht wat we daar hadden. Vervolgens na de boot weer in de bus, om na een uurtje aan te komen in Flekke! Toen er op de borden opeens ‘’United World College’’ te lezen was klonk er veel enthousiasme uit de bus. Even later kwamen we aan op de campus. Het regende keihard, maar alle second-years stonden ons heel blij op te wachten en hebben ons een erg warm onthaal gegeven, waardoor ik me meteen welkom voelde. Ik werd vrij snel aangesproken door één van mijn roommates, die daarna de andere roommate erbij riep en toen zijn we naar de kamer gegaan. Daar post ik nog wel even wat foto’s van. We hebben een hele gezellige kamer, maar het is wel jammer dat we van midden September tot Maart in een barak moeten wonen (met 2-persoons kamers) en niet in deze gezellige kamer, vanwege renovaties bij Finland House. Ik heb alles net uitgepakt en opgehangen, ik ga maar eens slapen denk ik, want het is al laat en morgen om 7.00 moet ik er weer uit.


Het is inmiddels al avond, 19.36. De eerste dag heb ik net gehad en hij begon een beetje beroerd maar uiteindelijk was het best heel erg leuk. Ik heb heel veel nieuwe indrukken gedaan. Telkens handen schudden/knuffelen en vragen ‘’Hi what’s your name?’’ waarna een naam komt en dan ‘’And where are you from?’’ en dat heb ik met zoveel mensen gedaan dat ik alleen mijn roommates nog onthouden heb en de andere Nederlanders. Mijn roommates zijn echt heel aardig, en ze komen uit letterlijk alle delen van de wereld, namelijk de VS, Vietnam, Senegal en Palestina (en ik natuurlijk). Samen met 2 Zweedse meisjes ben ik nog even richting de eilanden van de school gelopen, en dat was mooi! Het eten valt trouwens ook best wel mee, het is best lekker. Daarna heb ik maar besloten om vroeg (of nouja, 10.30 is niet zo vroeg maar goed) naar bed te gaan om morgen weer fit te zijn, want ik ben hartstikke verkouden door een combinatie van vermoeidheid/regenachtig weer, dus ik ga maar zorgen dat ik geen last meer heb van vermoeidheid. Het regent hier trouwens super veel, maar dat maakt de momenten dat de zon er is juist extra speciaal. Er is een Noors spreekwoord dat hier wel op slaat: there’s no such thing as bad wheather, only bad clothing.


Ha det bra!


Dorien




De avond van tevoren zijn we nog uit eten geweest met z'n vijven en daarna hebben we deze foto gemaakt

Ik vlak voor vertrek


Max, Babbel en ik bij het wachten tot het inchecken

De eerste tekenen van Noorwegen

Mijn bureau

Mijn bed

De kamer

Het uitzicht als je van campus naar de school loopt

Uitzicht van één van de eilanden op school, het rode huis is het muziekhuis :)

Nog een ander mooi plaatje

178 weergaven8 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Ha det bra!

Hei hei alle sammen! Welkom bij mijn laatste blog over mijn avontuur in Noorwegen. Ik ben van plan nog even de laatste paar dagen te beschrijven, maar voordat ik dat ga doen wil ik eerst even jullie b

Een gat in de lucht gesprongen

Inmiddels weet ik het zeker: ik ben geslaagd voor mijn IB diploma (Internationaal Baccalaureaat) en mag dus officieel starten aan Bard College Berlin. Ik ben natuurlijk ontzettend blij dat ik eindelij

Even bijpraten

Hoi allemaal! Welkom bij het (zeer vertraagde) blog van 23 Juni 2021. Het is inmiddels bijna 4 weken geleden sinds het vliegtuig de grond raakte op Schiphol. Mijn laatste examen was op de 13e van Mei,

bottom of page