top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverDorien Schoenmaker

Een gat in de lucht gesprongen

Inmiddels weet ik het zeker: ik ben geslaagd voor mijn IB diploma (Internationaal Baccalaureaat) en mag dus officieel starten aan Bard College Berlin. Ik ben natuurlijk ontzettend blij dat ik eindelijk het diploma in handen heb; waar ik 7 jaar hard voor heb gewerkt en waarmee ik straks de hele wereld over kan. Gisteren heb ik me ingeschreven voor de klassen van Bard Berlijn, ik begin al erg veel zin te krijgen in de volgende stap!


Verder heb ik gister nog wat anders heel gaafs gedaan op Texel... SKYDIVEN & PARACHUTESPRINGEN! We gingen dit doen omdat we nu nog met z'n allen op vakantie zijn en dat dit hoogstwaarschijnlijk een van de laatste keren, als het al niet de laatste keer is, dat we met z'n 5en op vakantie gaan. Maar wat was het mooi! Het was nog wel even spannend of we überhaupt mochten springen, want er was vrij veel bewolking. Dan is springen niet zo handig, want je kan wel eens tegen elkaar botsen. De hele dag hebben we gewacht en gekeken of de lucht een keertje opentrok, en toen tegen half 5 hadden we geluk! Toen we uiteindelijk te horen kregen dat we tóch wel mochten springen waren we heel erg blij! Max, Babeth en ik zijn eerst geweest en daarna Miron en Annemij, want het vliegtuig kon ons niet allemaal meenemen. We hadden allemaal een tandemsprong genomen, wat betekent dat je met een instructeur springt. Daarnaast hadden we ook allemaal een cameraman/vrouw mee, die het hele avontuur vastlegde. We hebben uiteindelijk van 13.000 voet (ong. 4 km) gesprongen, met eerst nog een minuut lang skydiven. Dat was zo bijzonder! Het voelde zo raar om met zo'n snelheid je te laten vallen, maar het voelde ook echt heel erg gaaf. Toen de parachute uiteindelijk open ging, gingen we een stuk rustiger naar beneden. Van m'n instructeur mocht ik zelfs nog even sturen, en ook dat voelt erg bijzonder. We zijn uiteindelijk veilig geland, en het voelde toch wel relaxed toen m'n voeten gewoon de grond weer raakten. Ik weet niet of ik het nog een keer zou doen, maar het was wel echt heel tof en een adrenaline kick van jewelste!


Omdat ik nog niet hierover geschreven had, ga ik het nu maar even doen. Afgelopen Pasen heb ik nog iets anders gedaan wat wel heel tof was. Toen ben ik namelijk met 4 andere vrienden de Noorse natuur in geweest voor een aantal dagen, met alleen een tentje, wat kookspul, kleding en een slaapmatje. We werden 50 km van campus afgezet, en hebben in 3 dagen dat terug gewandeld. Dit hele avontuur was ook echt zo ongelofelijk mooi; we begonnen bij de kust, en toen zijn we de bossen in gegaan. Onze rugzakken waren wel best zwaar, wat het wandelen vrij lastig maakte, maar het voelde wel fijn om zo onafhankelijk de natuur in te kunnen. We hadden alleen onze dingen, en dat aangevuld met water uit de stroompjes en rivieren die er overal zijn en wat hout om een vuurtje mee te maken hadden we echt een top trip. Op dag 2 zijn we van de bossen omhoog gelopen; helemaal naar Nipebu (weet je nog, waar ik toen afgelopen zomer met Charlotte geweest was?). Ik moet toegeven dat het wel echt ver omhoog was, en ook best wel zwaar, maar het uitzicht die avond was erg goed. Daarnaast was het ook wel lekker dat we bij Nipebu even konden opwarmen; daarna sliepen we verder wel in onze tenten. Na wakker te zijn geworden zijn we naar beneden gelopen, naar Dale, om daar vervolgens opgepikt te worden en naar Flekke te worden gebracht. Ik zou het iedereen aanraden om ook zo'n soort tocht te plannen, gewoon omdat je daardoor zo veel dichter bij de natuur komt. Ik realiseerde me daar dat ook al zijn we zo afgezonderd van de natuur, we wel een deel zijn ervan en dat we er ook echt beter voor moeten zorgen; want zonder natuur kan de mensheid niet zo veel.


Na dit blog komt er nog 1 blog aan, over het einde van het schooljaar. Als jullie nog vragen hebben over hoe het was, post ze hieronder en ik beantwoord ze in mijn volgende blog!


Ik hoop dat het goed met jullie gaat,


Ha det bra,


Dorien


(Psst.... de foto's en video van het springen kun je later op mijn social media terugvinden!)

35 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Ha det bra!

Hei hei alle sammen! Welkom bij mijn laatste blog over mijn avontuur in Noorwegen. Ik ben van plan nog even de laatste paar dagen te beschrijven, maar voordat ik dat ga doen wil ik eerst even jullie b

Even bijpraten

Hoi allemaal! Welkom bij het (zeer vertraagde) blog van 23 Juni 2021. Het is inmiddels bijna 4 weken geleden sinds het vliegtuig de grond raakte op Schiphol. Mijn laatste examen was op de 13e van Mei,

bottom of page