top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverDorien Schoenmaker

Corona & frilufsveka

Hoii, afgelopen week was een hele gekke week. Zoals jullie weten is het aantal geïnfecteerden met coronavirus in Nederland maar ook in Noorwegen de laatste tijd erg gestegen. Gisteren hebben we te horen gekregen dat we mogen kiezen of we blijven of naar huis gaan. We mogen de komende anderhalve maand niet van de campus af en we mogen geen fysiek contact hebben met mensen buiten campus. Ik wist eigenlijk meteen dat ik zou blijven, maar er is ook een klein groepje mensen dat weggaat. Het heeft vrij veel impact, omdat we erg dicht op elkaar leven en daardoor ken ik iedereen ook best goed. Waarschijnlijk gaan we de mensen die nu weggaan niet meer zien tot begin volgend schooljaar. Met tweedejaars betekent dat dat ik ze als eerstejaars niet meer ga zien, wat best heftig is. Naast dat er mensen weggaan van campus, worden ook veel activiteiten afgelast. Ik zou bijvoorbeeld nog naar Ridderennet (een skiweek voor gehandicapten, daar zou ik vrijwilliger zijn) gaan, iets waar ik heel erg naar uit keek, maar dat is afgelast. Mijn ouders en broertje en zusje zouden met Pasen op bezoek komen maar dat gaat ook niet meer, en naar mijn gastgezin gaan of Gammaldans doen kan ook niet. We mogen zelfs niet naar Flekke toe. Ondanks al dit ben ik wel heel blij dat de campus gewoon open blijft en dat we hier mogen blijven, zeker omdat ik weet dat er ook veel andere UWCs zijn die gesloten worden op dit moment. UWC RCN wordt niet gesloten, ook niet in de toekomst, dus dat stelt me wel gerust. Ik hoop dat de regeringen en internationale organisaties de acties gaan nemen die nodig zijn om het virus weg te krijgen, alhoewel ik vind dat ze dat goed doen tot nu toe.


Maar goed, naast dat de restricties om het coronavirus erger werden met de dag, was er ook nog iets anders afgelopen maand: Frilufsveka! Frilufsveka betekent letterlijk ‘’outdoor week’’ en het betekent dat we gaan skiën :). Het skiën was niet het alpine skiën wat we in Oostenrijk doen, maar het langlaufen en cross country wat ze in Noorwegen vooral veel doen. Dit was echt heel erg wennen aan het begin maar ging uiteindelijk wel goed! Ik voelde me erg Noors. Mijn groep was erg leuk; we waren heel verdeeld qua niveau, want ik was één van de meer ervaren mensen, maar het was voor bijna iedereen de eerste keer op de latten en de vooruitgang die velen maakten (na de nodige faceplants in de sneeuw) was best groot. Elke dag begonnen we om 8.30 en we eindigden in de middag, en ik heb elke dag ‘s avonds en ‘s middags na de groepssessies nog geskied, het was echt heel tof! Tijdens deze week gingen we ook een nachtje buiten slapen, waar ik eerst nogal bang voor was. Toen we eenmaal uitgevonden hadden dat ‘’buiten’’ betekende dat we nog steeds wel een dak boven ons hoofd hadden (alleen een open muur aan een kant) was het wel oké. Al met al was de skiweek erg tof, we hebben er allemaal erg van genoten :)


Dit keer is het een iets korter bericht, maar het leven gaat goed hier, de extra activiteiten gaan wat minder worden en het aantal leerlingen op campus gaat ook iets minder worden. Ik hoop dat het in Nederland allemaal goed gaat en stay save! Was je handen en hoest in je elleboog ;).


Ha det bra,

Dorien



Het was zo leuk toen dit lukte!

De natuur was echt supermooi om in te skiën

Onze groep!

Elke middag maakten we een kampvuur om ons brood met kaas op te roosteren, heel lekker

Daar is een fjord en daarachter een klein U-dal, alles waar mijn aardrijkskunde hart weer even van gaat kloppen

We hadden de hele week zonnig weer, we hadden veel geluk. Niet al het skiën gebeurde op paden, we gingen er ook vaak van af, zoals hier gebeurde. Dat vond ik heel leuk om te doen.

De komende 3 foto's (inclusief deze) zijn een drieluik. Deel 1.

Deel 2.

Deel 3. Dit experiment eindigde niet zo goed :))

Lekker Noors

We hadden best veel lol :))

Nog een keertje de setting waar we in skieden <333

Onze groep in een lijn; ik heb nog steeds niet geleerd om volledig serieus te zijn haha

De hak zit dus los op de cross country ski's, dat is heel gek als je erop staat. Je hebt weinig controle over bochtjes enzo maar het is wel handig als je in een rechte lijn loopt op een vlak / omhooglopend stuk.




Dit was een foto van het fjord vandaag: nogal onstuimig, maar nog steeds mooi
Dit was een foto van het fjord vandaag: nogal onstuimig, maar nog steeds mooi

56 weergaven2 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Ha det bra!

Hei hei alle sammen! Welkom bij mijn laatste blog over mijn avontuur in Noorwegen. Ik ben van plan nog even de laatste paar dagen te beschrijven, maar voordat ik dat ga doen wil ik eerst even jullie b

Een gat in de lucht gesprongen

Inmiddels weet ik het zeker: ik ben geslaagd voor mijn IB diploma (Internationaal Baccalaureaat) en mag dus officieel starten aan Bard College Berlin. Ik ben natuurlijk ontzettend blij dat ik eindelij

Even bijpraten

Hoi allemaal! Welkom bij het (zeer vertraagde) blog van 23 Juni 2021. Het is inmiddels bijna 4 weken geleden sinds het vliegtuig de grond raakte op Schiphol. Mijn laatste examen was op de 13e van Mei,

bottom of page