top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverDorien Schoenmaker

Het is de regen waard

Bijgewerkt op: 26 aug. 2019

*disclaimer: de schoonheid van Noorwegen wordt zeer vaak genoemd* 😉


22 – 8 – 2019, donderdag


Morgen beginnen de lessen al. Het voelt gek dat het morgen al begint, omdat deze plek totaal niet als school aanvoelt maar als een of ander superleuk kamp. Dit zijn trouwens mijn vakken:


Higher levels:

Economie (wordt misschien nog filosofie, moet nog kiezen)

Global Politics

English Literature


Standard levels:

Spanish ab initio

Environmental Systems & Societies

Maths


Ik ben vrij tevreden met mijn klassen en ik ga morgen erachter komen hoe die gaan zijn, dus ik ben benieuwd! Één dag voelt hier aan als een paar dagen. Het voelt alsof ik hier al 1,5 week zit terwijl dat in feite nog maar een paar daagjes is. Ik leer veel over de campus en de mensen die ik hier tegenkom, en iedereen is erg aardig en vriendelijk. Ze hebben hier een cultuur dat ze mensen vragen of ze thee willen drinken, als een uitnodiging om eens een keer af te spreken en elkaar beter te leren kennen. Dat is heel tof vindt ik. Ook wordt mijn Engels steeds beter, we hadden vandaag een Dutch Meeting en het is natuurlijk heel fijn om Nederlands te praten, dat voelt heel comfortabel, maar op zich gaat het Engels ook wel best prima. Ik denk dat ik morgen maar eens naar de muziekkamer ga, die is op een hele gave locatie (met ramen naar het fjord) en ik wil even checken hoe goed de piano’s daar zijn.


Vandaag ben ik ook naar Flekke geweest om even wat boodschappen te doen. Het begon midden in onze tocht te regenen maar dat maakte niet veel uit, het regent hier toch bijna elke dag 😉. Het eten hier is super duur en omdat we uit nieuwsgierigheid wilden weten hoe duur alcohol was (daar zeuren veel mensen over, terecht) hebben we even de prijzen bekeken, die op het goedkoopst 2,70 per flesje waren, maar de meesten waren 4 euro per flesje. Dus een tip, drink geen alcohol hier (was ik sowieso niet van plan maar nu zeker niet).


Ik kom net terug van de Advisor Meeting, mijn Advisor is Alistair samen met 9 andere mensen uit Finland house. Hij is erg vriendelijk en praat zelfs een beetje Afrikaans waardoor hij altijd in het Nederlands een gesprek begint, dat is heel leuk. Zijn vrouw, Leslie, had cake gebakken en we gingen heel gezellig wat kletsen over de afgelopen dagen. Het huis waar ze wonen is ook op campus, maar niet in het Student Village. Hij woont in een huis met een balkon waar ze echt een schitterend uitzicht hebben op het fjord. Ik blijf mezelf verbazen over het fjord, omdat het zo ongelofelijk mooi is. Tabea, een second year uit Oostenrijk, bood ook nog tijdens die meeting aan of mensen in een gastgezin wilden want de hare was op zoek naar een first year. Dat leek me meteen heel erg leuk, dus ik zei ja. Naar een gastgezin gaan betekent hier trouwens dat je een paar weekenden van de campus af bent om daar te logeren, om zo Noorse taal & cultuur te leren en om van de campus te zijn. De leerlingen noemen het hier ‘’the Flekke bubble’’ en daar hebben ze ook gelijk in, we liggen echt heel afgelegen en als je geen dingen na school doet qua reizen enzo kom je ook eigenlijk niet echt uit die omgeving.


Verder is het leven hier hartstikke leuk, ik ben druk bezig met namen leren en de omgeving te leren kennen. Dit weekend gaan we hiken en daar heb ik zin in! Ik post daar later wel wat foto’s van.


25 – 8 – 2019, zondag


Het is inmiddels zondag en bijna een week is voorbijgegaan. We hadden vandaag geluk, er is tot nu toe nog geen regen gevallen en de zon liet zichzelf zelfs regelmatig zien! Omdat het vandaag zo’n mooie dag was, zit ik nu buiten dit te schrijven, kijkend naar de zonsondergang (die hier nogal langzaam gaat, kun je er lang van genieten).


Laat ik maar beginnen bij de vrijdag, de dag dat we de eerste lessen hadden. De lessen waren echt leuk, de leraren hebben allemaal een oprecht enthousiasme voor hun vak en het is gewoon heel gek om in een superdiverse omgeving les te hebben. We begonnen met Engels Literatuur, waar de leraar verschillende gedichten en korte verhalen uit boeken begon voor te lezen en alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik niet altijd alles verstond, was het wel heel tof om lekker te luisteren en een beetje dingen te horen uit de boeken die we gaan lezen. De boeken klinken allemaal erg interessant (beetje nerderig, ik weet het) en ik heb best wel zin om lekker met een boek ergens op een supermooie plek hier te gaan lezen. Bijna alle plekken hier op campus zijn zó mooi, ik raak er helemaal vrolijk en opgeladen van als ik het zie. Ook Spaans was erg leuk, de lerares begon de les in het Spaans wat mij een vakantie-gevoel gaf maar ik verstond er geen bal van. Ze is heel aardig en ik kan mezelf nu voorstellen in het Spaans. Yo soy Dorien y yo soy de los Paísos Bajos. De lokalen hier zijn ook echt heel mooi, zeker het lokaal van Global Politics. Je kijkt letterlijk uit op het fjord terwijl je les hebt. Ik vraag me serieus af hoe ik ervoor ga zorgen dat ik al mijn werk op tijd af heb omdat het allemaal zo mooi is 😊. Later die dag hadden we nog een EAC fair. EAC betekent Extra Academic Commitment, dus eigenlijk alles wat je naast school doet. Daar mag je er 2 tot 4 van doen, en daarnaast mag je ook een ongelimiteerd aantal CaRes doen, Campus Responsibilities. Uiteraard was ik door alles veel te enthousiast geworden zodat ik besloten heb om het maximaal haalbare voor mezelf ga doen 😉.


Op zaterdag konden we eindelijk lekker uitslapen, dat was erg lekker. Na eerst ’s ochtends een beetje gerommeld te hebben begon ’s middags dan iets waar ik enorm veel zin in had: DE HIKE! Ik koos voor de lange hike, de Jarstadheia. Dat is een berg in de buurt van de campus. Het was echt een mooie wandeling, langs een waterval en een steeds mooier wordend uitzicht. Omdat mijn wandelschoenen nog moeten aankomen uit Nederland, moest ik een 4,5 uur lange hike doen op mijn sneakers, maar ik heb het overleefd en mijn sneakers min of meer ook. Als je bovenop de berg bent, kun je Dale zien. Dat is het ‘’stadje’’ (1000 inwoners) waar sommige mensen soms boodschappen doen, omdat in Flekke alleen de basic-dingen te vinden zijn. Toen we aan het wandelen waren, kwamen we op een gegeven moment ook allemaal besjes tegen, die je gewoon kunt opeten! Dat is superleuk aan deze plek, het maakt niet uit wat het is, je kan eigenlijk alles uit de natuur in je mond stoppen. Het is niet altijd lekker, maar het is mogelijk. Het uitzicht was verder wederom erg gaaf, ik heb er foto’s van gemaakt maar het lijkt in het echt veel beter. Ook kwamen we een koe tegen op het pad, het was een beetje gek maar wel ‘’wildlife’’ ofzo. Later die avond hadden we nog een feest, wat erg leuk was. Iedereen gaat echt compleet los, heel grappig.


Vandaag heb ik een vrij relaxed dagje gehad. Vanochtend ging ik eerst met Annika (Duitsland) een beetje de campus en de natuur achter het muziekhuis een beetje ontdekken, we voelden ons een beetje ‘’Dora the Explorer’’. Er is dus een ding genaamd ‘’Teachers’ Beach’’ en het is een klein stukje strand, met uitzicht op de andere kant van het fjord, wat echt prachtig was. Daarna nog wat thee gehad met Tabea (Oostenrijk), wat ook heel gezellig was. We zaten op een steen in het fjord, best een toffe locatie. Ik heb trouwens ook mijn extra activiteiten besloten:


EAC:

Outdoor Discovery (elke donderdag een paar uur outdoor dingen doen :) )

Debate team (debatteren)

Haugland Cosy Evening (Haugland = een revalidatiecentrum waar ouderen en gehandicapten zitten, ‘’cosy evening’’ houdt in dat je een uurtje in de week ’s avonds gezellig met ze gaat kletsen)

Goal Ball (balspellen spelen waarbij het niet uitmaakt of je doof/blind bent, en dus ook met dove/blinde mensen die spellen doen)


CaRes:

Bake house (brood/pizza bakken)

Feminist club (feministische club)

Student Newspaper (schoolkrant)


En dan nog mijn host family erbij, dus genoeg te doen! Ik wordt enorm enthousiast als ik deze activiteiten zie, ik heb er echt zin in. Ik kom net terug van een avond die ging over ‘’Domestic Violence’’ (=huiselijk geweld), we zaten met z’n 15en in een kring en we praatten over dit onderwerp (naar aanleiding van Arno, die hier een schoolopdracht mee moest doen). Het was heel interessant, want ik denk er eigenlijk niet veel over na omdat het in Nederland redelijk goed geregeld is. Maar in Rusland is de wet dat het illegaal is om huiselijk geweld te gebruiken tegen een vrouw, recent ongeldig gemaakt. En in Brazilië worden er dagelijks ongeveer 10 vrouwen vermoord naar aanleiding van huiselijk geweld. Dit heeft me toch doen beseffen dat alles wat ik als normaal beschouw, dat niet overal is. Ik ga nu slapen, want het is al tegen middernacht en het was heel gezellig met mijn roommates maar ik heb morgen wel lessen.


Ha det bra!


Dorien



Uitzicht van Teacher's Beach

Nog een keer Teacher's Beach, dit keer met het strand er ook op :)

Annika (rechtsmidden) en ik genietend van het uitzicht

De ramen van de muziekkamer :)

De hike

Conclusie: ga niet op sneakers een hike doen ;) (ze zijn nu redelijk schoon)

Nog een foto van de hike, inclusief het uitzicht op de achtergrond wat we constant hadden

Gewoon, heel normaal, heel casual, een koe op je pad ;)

Bewijs dat er ECHT zon was vandaag

Vanmiddag hebben we op deze steen thee gedronken


Het eiland op campus is ook heel gaaf

Nog een foto van datzelfde eiland

Ter afsluiting: een foto van de campus van ergens van het begin van de hike

113 weergaven2 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Ha det bra!

Hei hei alle sammen! Welkom bij mijn laatste blog over mijn avontuur in Noorwegen. Ik ben van plan nog even de laatste paar dagen te beschrijven, maar voordat ik dat ga doen wil ik eerst even jullie b

Een gat in de lucht gesprongen

Inmiddels weet ik het zeker: ik ben geslaagd voor mijn IB diploma (Internationaal Baccalaureaat) en mag dus officieel starten aan Bard College Berlin. Ik ben natuurlijk ontzettend blij dat ik eindelij

Even bijpraten

Hoi allemaal! Welkom bij het (zeer vertraagde) blog van 23 Juni 2021. Het is inmiddels bijna 4 weken geleden sinds het vliegtuig de grond raakte op Schiphol. Mijn laatste examen was op de 13e van Mei,

bottom of page