top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverDorien Schoenmaker

Wat is UWC?

Bijgewerkt op: 13 aug. 2019

UWC staat voor United World Colleges (verenigde wereld scholen). Er staan er 18 van op de hele wereld, waaronder Noorwegen, UWC Red Cross Nordic. Elk jaar worden uit elk land een aantal leerlingen geselecteerd om naar zo’n United World College te gaan. Het doel is om de wereld te verbeteren, door jongeren over de hele wereld bij elkaar te brengen, zodat zij begrip krijgen voor de andere culturen van de wereld. Dit is het motto van UWC:

”UWC makes education a force to unite people, nations and cultures for peace and a sustainable future”

Dit motto zie je op elk UWC terug. Een voorbeeld van het samenbrengen van culturen, is dat ik straks in Noorwegen op een kamer slaap met 4 roommates, die allemaal uit een ander land komen. Ook zal ik leshebben in het vak Global politics, wat wereldpolitiek betekent. Naast de schoolvakken moet je ook op elk UWC elke week CASes doen. CAS staat voor Creativity, Activity en Service. Hierdoor ontwikkel je jezelf niet alleen binnen, maar ook buiten de klaslokalen.


Het UWC in Noorwegen onderscheid zich weer van de andere UWCs door een paar factoren. Het UWC in Noorwegen heet het Red Cross Nordic, zoals je kan lezen speelt het Rode Kruis dus een rol. Elke student die van het UWC in Noorwegen vertrekt, vertrekt met een EHBO diploma, en er worden er veel activiteiten rondom het Rode Kruis georganiseerd. Daarnaast is de campus midden in de natuur. De campus ligt aan een fjord, het ziet er supermooi uit. Omdat de campus midden in de natuur ligt, kun je bergbeklimmen, kayakken en skiën naar hartenlust.


Al met al heb ik er heel veel zin in!


Groetjes,

Dorien

28 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Ha det bra!

Hei hei alle sammen! Welkom bij mijn laatste blog over mijn avontuur in Noorwegen. Ik ben van plan nog even de laatste paar dagen te beschrijven, maar voordat ik dat ga doen wil ik eerst even jullie b

Een gat in de lucht gesprongen

Inmiddels weet ik het zeker: ik ben geslaagd voor mijn IB diploma (Internationaal Baccalaureaat) en mag dus officieel starten aan Bard College Berlin. Ik ben natuurlijk ontzettend blij dat ik eindelij

Even bijpraten

Hoi allemaal! Welkom bij het (zeer vertraagde) blog van 23 Juni 2021. Het is inmiddels bijna 4 weken geleden sinds het vliegtuig de grond raakte op Schiphol. Mijn laatste examen was op de 13e van Mei,

bottom of page