top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverDorien Schoenmaker

Welcome to the Carnival

Bijgewerkt op: 2 okt. 2019

Het is inmiddels al weer een tijd terug sinds ik voor het laatst een post geschreven heb, sorry daarvoor. Iedereen hier zit nu echt in het ritme en met alle extra activiteiten (en ook nog proberen sociaal te zijn/te genieten/slaap te krijgen) begint het bomvolle uwc-leven waar ze het altijd over hebben inmiddels wel realiteit te worden. De driehoek met de3 S’en, waar je er 2 van kan kiezen, begint zich ook langzamerhand te vormen. Deze 3 S’en zijn School, Sociaal en Slaap. Die balans houden is best lastig, sinds ik vooral de eerste 2 erg belangrijk vindt maar om die 2 goed te doen, heb ik wel echt slaap nodig.


Ik zal jullie op de hoogte houden van de laatste gebeurtenissen op campus hier:


Laat ik beginnen met de ‘’soiree’’ die toch geen soiree was. De avond voor de soiree had ik eerst nog een movie-night met wat vrienden, die resulteerde in een truth or dare spel en een poging tot een logeerpartijtje, maar vanwege het niet hebben van een matras hebben we dat toch maar niet doorgezet. Die ochtend daarna zat ik met Charlotte (Noorwegen/Nederland) in de auto om naar de opening van een 2de hands winkel te gaan. Wat blijkt, 2de hands kleding is te koop voor best een goede prijs en ik heb voor 30 euro een nette rode jurk gescoord, een blauwe trui en een sportbroekje. Charlotte woont een halfuurtje rijden van de school, dus die gaat regelmatig nog richting huis, en ik mocht toevallig mee naar de 2de hands winkel wat erg leuk was.


Voor de soiree moest iedereen naar de Auditorium komen in nette kleding. Alle first years deden dit dus netjes, maar toen iedereen eenmaal zat bleek de soiree niet een soiree te zijn. De lichten gingen uit en de eerste act begon van de SECOND YEAR SHOW! Het was heel leuk om te zien, iedereen hier heeft echt zoveel talent, het is niet normaal. Er zijn mensen die bizar goed kunnen dansen, maar ook mensen die circus talenten blijken te hebben of mensen die heel goed in komedie zijn. Maar het mooist zijn de muzikanten, want tja een beetje piano/gitaar/drums kan de gemiddelde persoon wel, maar op het niveau dat ze zelf nummers schrijven (en goed!) en dat ze zingen op het niveau waarvan je zeker weet dat er in The Voice stoelen zouden draaien is best gaaf. Na deze show daagden de second years alle first years uit om zelf te komen met een First Year Show. Hier heb ik ook heel veel zin in, maar ik weet niet zeker of we het niveau van de Second Year Show kunnen tippen. Ik heb mezelf opgegeven om Jazz te spelen, om in nog een ander bandje te spelen, om High School Musical te dansen, om te zingen in de Cups Song en om te zingen in een koor. Daar ben ik afgelopen weken nogal druk mee geweest, sommige acts beginnen echt al ergens op te lijken.


Elke term (er zijn 4 terms in 2 jaar in totaal) is er een dag genaamd de Global Concern. Ik had de Global Concern die zich focuste op Environmental, je moet er minimaal 1 organiseren in je 2 jaar op het UWC. Ik heb dus als Nederlandse verteld over het stijgen van de zeespiegel, en hoe Nederland zich daarmee beschermd tegen de zee/regen/rivieren. Het was erg leuk om hierover te vertellen. De dag daarna was het UWC dag, ook wel Peace Day genoemd. Dit betekend dat iedereen in zijn/haar nationale kostuum naar school gaat om dan te laten zien waar iedereen vandaan komt en er een soort van intercultureel feest van te maken. Ik liep dus met mijn voetbal shirt van Robben rond met Nederlandse vlaggetjes op mijn wangen😉. Die avond was er ook het Peace Café, waar er meerdere acts werden gedaan die allemaal wat te maken hadden met vrede. Er was een hele gave act van allemaal mensen uit Afrikaanse landen, die een soort van Afrikaanse dans/theater deden over het verenigen van heel Afrika tot 1 land (of in ieder geval met zoveel mogelijk vrede). Ook was er een meisje uit Brazilië die allemaal tekeningen gemaakt had van vrouwen, die verkracht/vermoord waren (in Brazilië worden vrij veel vrouwen vermoord) en ze begon daar een soort van poëzie ding aan toe te voegen. Ook waren er de Italianen, die het nummer ‘’Bella Chau’’ zongen, wat een protestnummer voor meer vrede is (als je ‘’La Casa de Papel’’ gezien hebt, weet je waar ik het over heb 😉 ). Tot slot heb ik samen met Maria uit Portugal Imagine van John Lennon gespeeld, ik op piano en zij zingend. Het was heel leuk om te doen, alhoewel ik wel best nerveus was.


Zoals je kan lezen, zijn er nogal veel shows en andere activiteiten hier op school. Er is eigenlijk geen enkele week die zonder een of andere activiteit voorbij gaat, wat erg leuk is. Zo hadden we laatst de eerste House Competition, in voetbal. Jaja, je hoort het goed, een echte House Competition met een echte House Cup (klinkt een beetje als Harry Potter!). Mijn huis, Finland huis, deed het niet supergoed en we waren niet gekwalificeerd voor de finale maar het was desondanks dat best leuk om daar te staan en het team aan te moedigen. Ook was er laatst een voetbalwedstrijd van de first years tegen de second years. Elke zaterdag hebben ze hier ook Dodgeball, wat trefbal betekent. Dit spelletje ken ik natuurlijk vrij goed van thuis, dus ik doe er graag aan mee. Het is een leuke traditie, want iedereen doet mee en daarna eindigen we meestal in het zwembad.


Wat ook leuk is, zijn de Hoegh feestjes. De Hoegh is een gebouw hier waar alle feestjes in worden gehouden. Hier heb je namelijk niet echt een mogelijkheid om uit te gaan, dus we moeten het hierheen brengen. Iedereen hier is heel energiek wat best tof is. Waar ik vooral heel erg van hou, is na het feestje. Om 12.00 moeten we namelijk stoppen, dus wanneer de muziek uit gaat, rennen we naar het fjord toe, trekken onze kleding tot ondergoed uit, en springen in het ijskoude en o zo verfrissende fjord. Daarna snel weer terug om te douchen, warm te worden en gezellig met elkaar in een woonkamer te kletsen.


Om nog even terug te komen op de 3 S’en waar ik het eerder over had, hier is een perfect voorbeeld. Stel je voor: het is zondagavond, het hele weekend is het al heel goed weer geweest en daarom heb je een gedeelte van je huiswerk uitgesteld tot die zondag, zodat je nog ongeveer 30 pagina’s van je Filosofische boek moet lezen, best zware kost. Maar dan kom je opeens 2 mensen tegen die je rond 21.30 vragen om mee te gaan op een nachtelijke wandeling, de berg op voor een goed halfuur, om naar ‘’de Rock’’ te gaan en sterren te kijken omdat het zo helder is. De Rock is trouwens een halfuurtje wandelen vanaf campus, en het is een mooie plek om heen te gaan als je even kort wilt wandelen. Wat zou jij zeggen als je tussen Filosofie en sterren kijken moest kiezen? Toen ben ik toch maar meegegaan en het was zo supermooi! Ik heb de sterren nog nooit zo helder gezien. We lagen daar, met z’n vieren, op die Rock en ik had wat chocola meegenomen en we hebben daar elk minstens 5 vallende sterren gezien en we hebben een filosofische discussie over vrije wil gehad (ik heb toch wel iets van Filosofie klaargekregen). Het was echt heel gaaf. Ik kon zelfs de hele melkweg zeer gedetailleerd zien! Het is hier in Flekke dan wel heel vaak erg bewolkt en regenachtig, maar de zonnige en heldere dagen zijn het het helemaal waard. Uiteindelijk heb ik toch een beetje slaap opgegeven om mijn filosofie klaar te krijgen, maar dit was het het waard.


Afgelopen week was het erg goed weer hier, dus daar heb ik natuurlijk vrij goed gebruik van gemaakt door op een overdosis aan hikes te gaan 😉 . Ik was eerst met 2 vrienden naar een onbekende route gegaan, die we allemaal niet kenden, maar toen we de top bereikt hadden konden we het hele fjord zien waar de campus aan ligt. Het was heel mooi, ik denk dat we daar wel 40 minuten gezeten hebben, gewoon genietend van het uitzicht. Toen we terugliepen, ben ik spontaan de waterval in gelopen en heb ik daar mijn schoenen schoongemaakt en een bucketlist ding gedaan; namelijk onder een waterval staan. Tijdens deze hike kwamen we op een nog beter idee dan deze hike: een overnachtingshike doen. Dus afgelopen weekend zijn we naar Jarstadheia geweest, de berg die achter de campus ligt, samen met Julie (Noorwegen), Nicolai (Denemarken), Parsa (Iran), Birch (VS), Sasha (Italië/VS/Duitsland/Nederland) en ik. We vertrokken vrij laat dus het was al donker, en we hebben het pad 2 keer kwijtgeraakt volgens mij, maar we kwamen gewoon aan en desondanks de wind en regen hebben we zelfs een vuurtje aangekregen en konden we de pasta die Sasha gemaakt had opeten. Het was ’s nachts wel redelijk koud, maar tja dat hoort erbij. Toen we wakker werden, keken we zo het fjord in aan beide kanten (we sliepen echt bovenop de berg) en het was heel gaaf. We gingen toen op een korte wandeling naar de top om onze namen op te schrijven in het bergboekje en om meer te zien. Ook dit was heel mooi om te doen. Zoals jullie weten, zit ik ook in Outdoor Discovery, waardoor ik sowieso elke week op een hike ga. Dit keer gingen we naar één van de bergen die je elke dag ziet als je op weg bent naar school en over het fjord kijkt. Deze berg kun je alleen doen als het niet winderig is en als het helder is. Ik denk dat dit de allermooiste hike is die ik tot nu toe gedaan heb. Toen we bovenkwamen, konden we heel ver zien, van de zee tot aan de campus. We waren met een groep van 12 man (+ hond) en omdat je elke week met dezelfde mensen bent, klets je nogal wat erop los. Totdat Jelena (biologielerares, Kroatië) zei dat we even stil moesten zijn voor 10 minuten. Dit voelde heel gek, maar ook best heel fijn. Het was een soort meditatie waarvan je niet zou denken dat het fijn is, maar met alle drukte hier is het heel chill om even nergens aan te denken.


Op school gebeurd ook best heel veel. We hadden laatst de Rode Kruis dag, waarbij we informatie kregen over wat het betekent om op UWC Red Cross Nordic te zitten, en hoe de school tot stand gekomen is. Het was best interessant om daar over te leren, het is best handig om uit te kunnen leggen waarom het Rode Kruis zo belangrijk is voor deze school. Ik wil graag een First Aider worden; dat betekent dat je naast je EHBO diploma nog een extra diploma doet, zodat je jezelf First Aider mag noemen. Ook ben ik van plan om ergens in de komende 2 jaar wat activiteiten te gaan doen in het Haugland, zodat ik meer leer over hoe zo’n rehabilitatie centrum werkt en zodat ik daar ook kan helpen. Tijdens deze dag moesten we ook een spel doen, genaamd het ‘’sinaasappelspel’’. Het was heel simpel, je moest werken in duo’s, en elk had een specifieke reden waarom diegene een sinaasappel nodig had, maar er was maar 1. De reden mochten we elkaar niet vertellen. De reden waarom ik een sinaasappel nodig had, was dat ik een kind had dat op sterven lag; en met het sap van het binnenste van de sinaasappel kon ik mijn kind redden. Ik probeerde dus heel hard om deze sinaasappel te krijgen, maar mijn tegenstander wilde dat ook. Uiteindelijk kwamen we erachter dat zij alleen de schil nodig had, dus we konden een overeenkomst maken. Haar reden was dat ze een taart voor haar oma moest maken met de schil van een sinaasappel erin verwerkt. Het was heel gek om dit spel te spelen, omdat de redenen zo verschillend waren, en ook omdat je best snel gewoon probeert om die sinaasappel te stelen omdat die erg belangrijk is. Dit scheen weer een nieuw licht op waarom criminaliteit niet per se betekent dat mensen slechte doeleinden hebben. Ook het feit dat je in een ontwikkeld land nogal geluk hebt dat je dit soort dingen gewoon kan halen, en in andere landen je er echt om moet vechten, waarbij de sinaasappel natuurlijk symbool staat voor dingen als toegang tot zorg.


Gisteren kwam de RAFTO foundation langs. Dit is een Noorse foundation die elk jaar een prijs uitreikt aan degene die zich het best heeft ingezet voor mensenrechten, en daarnaast ook langs scholen gaat om leerlingen les te geven over mensenrechten en democratie. Tijdens Global Politics moesten we als spel onze eigen natie maken. We kregen een stapel met dingen die je nodig hebt om een natie te krijgen en we moesten deze in volgorde leggen, dingen als ‘’een valuta hebben’’ tot ‘’een regering hebben’’ of ‘’een uitvoerende kracht hebben’’ en ‘’een identiteit hebben’’. Daarna kregen we weer een stapel met wetten die we konden gebruiken om ons land zo democratisch mogelijk te maken, en eigenlijk waren dat dezelfde wetten als in de Grondwet staan. Het was best interessant om hierover te praten, want vind je educatie of privacy belangrijker? Vind je sociale wetten belangrijker of vrijheid van meningsuiting? Het was erg interessant om hierover na te denken.


Daarna hadden we nog een ding van de RAFTO foundation, dit keer met de hele jaarlaag. We kregen allemaal een rol om te spelen in een enorm rollenspel met 100 man. Ik had Einar, hoofd van de gevangenisbewakers. Het rollenspel was superleuk om te doen, ook omdat iedereen serieus meedeed en omdat ik in een positie zat waarbij ik best veel te zeggen had. We hadden besloten om een corrupte politie te worden en gewoon mensen op te pakken. Ons hoofddoel was om de terrorist te vinden tussen de bevolking. Onze tactiek ging best lang goed, tot we tot 3 keer toe een gevangenisuitbraak hadden waarbij alle ‘’gevangenen’’ ontsnapten en iedereen tegelijk ‘’Freedom! Freedom! Freedom!’’ begon te roepen. Het doel van dit spel was meerdere dingen. Ten eerste was er helemaal geen terrorist tussen de bevolking; de begeleiders hadden dat gezegd tegen ons maar omdat iedereen dacht dat er een terrorist was zorgde dat toch voor veel onrust in de bevolking. Het was voor ons als politie best makkelijk om gewoon mensen op te pakken, en de makkelijkheidsgraad was best schrikbarend want wij speelden een simulatie, maar dit kan ook best in het echte leven gebeuren. Ook waren er 6 karakters in dit spel die écht bestonden, maar die voor het spel een andere naam gekregen hadden. Mensen als een activist, een journalist, een vluchteling, een advocaat, etc. Wat vooral tof was, was dat één van deze mensen een politiek activist uit Azerbeidzjan was. Zij deed veel goede dingen voor de democratie in Azerbeidzjan, maar vluchtte naar Noorwegen toen haar leven bedreigd werd door haar acties. Aan het eind van het rollenspel kwam zij in het echt naar ons toe om te vertellen over haar levensverhaal, wat heel interessant en speciaal was. Zij heeft ook ooit de RAFTO prijs gekregen.


Volgend weekend is een speciaal weekend voor mij: ik ga namelijk voor het eerst naar mijn host family toe! Ik kijk er naar uit, zeker omdat deze week nu heel druk is met alles eigenlijk en het heel fijn is denk ik om even van campus af te zijn. Ik heb gepraat met mijn host family over Messenger en ze zien er erg aardig uit.


Daarna is het Project Based Learning – ook wel Projectweek. We gaan dan een week lang dingen doen die je niet in een klaslokaal zou kunnen leren, maar wel door andere activiteiten. Je kan bijvoorbeeld een Fashion show gaan doen, maar je kan ook op een meerdaagse hiking trip gaan of een kayaktrip doen, of Noors leren. In mijn voorkeuren had ik de hikes vrij hoog staan, maar die zat al heel snel vol dus toen was ik ingedeeld bij Noors leren, wat ook leuk is. Ik heb dus een week vol met Noorse dingen maar ook met veel vrije tijd om te gaan hiken/kayakken/kanoën/lezen/relaxen/jullie bellen, wat ook wel fijn is om te doen.


Begin vorige week heb ik ook de laatste veranderingen in mijn vakkenpakket gemaakt, namelijk van de wat moeilijkere wiskunde naar de makkelijkste wiskunde. Dit is heel fijn, want nu hoef ik niet zo veel tijd meer daarin te steken als ik daarvoor deed. Ook is alles wat we doen met wiskunde in een zeer rustig tempo, en met redelijk wat herhaling dus het is best een chill uurtje.


Daarnaast ben ik van Economie Higher Level naar Filosofie Higher Level geswitched. Economie is niet echt een van mijn favoriete dingen om te doen, en na een paar proeflessen filosofie was ik verkocht. Tijdens filosofie discussiëren we vooral veel, veel meer dan dat je zit en luistert naar wat de leraar te zeggen heeft. Nu hebben we het over identiteit, en over wat het betekent om mens te zijn, of je een ziel hebt; ja/nee en als ja: is die dan materieel of niet? En ben je nog steeds dezelfde persoon als je dementie hebt, als je ouder wordt of als de persoon die je vroeger was, en als je transgender bent? Maakt het fysieke uit voor wie jij als persoon bent, of is dat vooral afhankelijk van je mentale staat? Als iemand wakker wordt met precies dezelfde gedachten en precies dezelfde persoonlijkheid, maar in het lichaam van bijvoorbeeld een koe, is deze persoon dan nog steeds dezelfde persoon of niet? Filosofie is wel één van de moeilijkere vakken. We moeten veel lezen en qua taal en woordenschat is het niet makkelijk. Maar de lessen zijn leuk, en het is vooral tof om met andere mensen te kletsen over filosofie en gewoon lekker te filosoferen en een beetje ruzie te krijgen over argumenten en het later weer goed maken (om daarna vervolgens weer een discussie te beginnen over iets anders, natuurlijk met een glimlach).


Het begint hier nu wel meer te voelen als ‘’thuis’’. Soms zeg ik per ongeluk ‘’I’m going home’’ in plaats van ‘’I’m going to my room’’. En de mensen met wie ik langer omga noem ik niet meer bij naam maar gewoon ‘’my friends’’. Ik heb nu een paar plekjes op campus gevonden die ik een beetje bestempelt heb als mijn plekje. Mijn kamer, natuurlijk, en de Rock (waar we sterren kijken en soms gewoon heengaan), de Art Room met het geweldige uitzicht over het fjord (ik mag er eigenlijk niet komen omdat ik niet Visual Arts doe maar ach) en ook die ene rots op de eilanden waar ik heenga als ik boeken moet lezen (met Engels Literatuur en Filosofie is dat bijna altijd). Er staat een bordje met ‘’Welcome to the Carnival’’ vlak voordat je die rots op loopt. Ik denk dat dat wel het leven hier omschrijft.


Welcome to the Carnival. ‘

Sign up for everything you are humanly possible of and then just sign up for one thing more.

Choose 2 out of Social, Sleep and School.

Still try to have time to go on spontaneous trips.

Learn Vietnamese and Norwegian just because you can.

Go star gazing even if there’s homework.

Carpe diem & You Only Live Once.


Nyt livet til fulle.


Ha det bra!


Dorien


Tijdens Peace Day/UWC Day samen met mijn roommate Michelle uit Vietnam

Gewoon omdat het zo mooi is

De campus is altijd in een soort mysterieuze sfeer gehuld als er veel mist is; dit is waarom. In deze gebouwen heb ik les.


Dit was na onze overnachting op Jarstadheia, in de ochtend.


Tijdens de mooiste hike die ik tot nu toe gedaan heb

Tijdens diezelfde hike (de campus ligt verder het land in)

Nog een keer deze hike

Op het eiland

Spinnenwebben hier zijn best mooi als er wat dauw is

En dit is een foto van het fjord, genomen toen ik richting school liep

108 weergaven3 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Ha det bra!

Hei hei alle sammen! Welkom bij mijn laatste blog over mijn avontuur in Noorwegen. Ik ben van plan nog even de laatste paar dagen te beschrijven, maar voordat ik dat ga doen wil ik eerst even jullie b

Een gat in de lucht gesprongen

Inmiddels weet ik het zeker: ik ben geslaagd voor mijn IB diploma (Internationaal Baccalaureaat) en mag dus officieel starten aan Bard College Berlin. Ik ben natuurlijk ontzettend blij dat ik eindelij

Even bijpraten

Hoi allemaal! Welkom bij het (zeer vertraagde) blog van 23 Juni 2021. Het is inmiddels bijna 4 weken geleden sinds het vliegtuig de grond raakte op Schiphol. Mijn laatste examen was op de 13e van Mei,

bottom of page