top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverDorien Schoenmaker

Winter is coming

Bijgewerkt op: 26 okt. 2019

25-10-2019


Na lang wachten is het dan eindelijk daar: mijn pakket! Ik heb de hele eerste term met sneakers alle hikes gedaan, maar nu het hike-seizoen over is heb ik ook mijn hikingschoenen 😊. De afgelopen tijd hebben we veel dingen gedaan en ik ga niet alles vertellen, want dan zou ik een veel te lang blog hebben, maar ik ga proberen zoveel mogelijk in één verhaal te proppen.


In de afgelopen tijd heb ik mijn eerste host family weekend gehad. Ik ging daar samen met Tabea, een tweedejaars uit Oostenrijk, heen. De familie is heel vriendelijk en gezellig en het was heel relaxed om daar te zijn, ook omdat het eten lekker is en er een slaapkamer voor 1 persoon is 😉. Ze wonen aan één van de bekendste fjorden in Noorwegen; het Sognefjord. Ze wonen enorm afgelegen maar ze hebben vrij veel land, en een geweldig uitzicht. Dat was heel mooi toen ik wakker werd, ik deed mijn gordijn open en ik zag meteen het fjord. Ook hebben ze veel dieren: 3 paarden, 2 katten en 30 schapen. Dat is natuurlijk extra gezellig. Mijn gastgezin bestaat uit Vera, Pjötr, en de tweeling. We hebben meerdere dingen gedaan, van schapen vangen en hiken, tot een of andere Noorse dansshow kijken en appelmoes maken. Vandaag vertrek ik weer die kant op, ik heb er erg veel zin in.


Het weekend daarna ging ik met Charlotte naar Forde om te shoppen (jaaaa de bewoonde wereld). In Noorwegen zijn veel dingen duur maar de kledingprijzen zijn redelijk vergelijkbaar, dus dat maakte het ook nog best tof. Ik heb een wijde blauwe broek met print gekocht, hij zit heel fijn en ik heb hem nu al te vaak gedragen. Charlotte en ik kregen een ingeving toen we in de supermarkt liepen en het schap met haarkleur zagen…. Dus onder het excuus van ‘’You Only Live Once’’ hebben we beide rode haarverf gekocht en zeer impulsief diezelfde avond nog ons haar geverfd. Het is tegen verwachting in een kleur die goed bij me past 😉. Later die avond hadden we ook nog een Fashion Show. Er waren een aantal leerlingen die voor projectweek kleding hadden gemaakt en toen hadden ze modellen nodig om de show te lopen, dus toen was ik spontaan ook nog eens een model diezelfde avond. UWC is soms echt een aaneenschakeling van impulsieve beslissingen, wat het erg leuk maakt.


Iets meer dan een week geleden was er een andere activiteit: de FIRST YEARS SHOW! Ik had de dagen daarvoor non-stop gerepeteerd, zeg maar van vrij zijn uit school tot 22.00 ’s avonds met meetings tijdens de lunch en dinner, met tussendoor mijn huiswerk en mijn extra activiteiten. Al deze overvolle dagen waren het allemaal waard: de first year show ging (bijna) helemaal goed en het was erg leuk om te doen! Ik zat uiteindelijk in 7 acts met dingen als theater, dans en muziek. Ook heb ik een musical-nummer (met mini-solo) gedaan wat heel tof was, en een theater stuk waarbij ik heel serieus als een spirit, gehuld in beddengoed en met een paarse handschoen met bloed, iemand mocht vermoorden. Iedereen was erg enthousiast en volgens mij hebben wij als first years de second years redelijk weten te overtreffen in hun verwachtingen van onze show.


De eerste term is bijna over, en de tweede begint bijna. Dat houdt in dat er binnenkort wat verslagen van leraren terugkomen (geen cijfers, die komen eind van het jaar pas) en dat we onze extra activiteiten kunnen switchen. Ik heb nu vrij officieel wat ik komende periode ga doen en ik heb me misschien voor te veel opgegeven maar ik heb wel heel veel zin in alles waar ik me voor opgegeven heb.

Extra activiteiten:

- LEAF (Living Environment And Future), een organisatie die geld ophaald en daarmee humanistische en milieu projecten ondersteund, en natuurlijk actie voeren voor het klimaat, vegetarisch eten, staken voor het klimaat. Oja, ik heb me laatst ook ingeschreven als vegetariër zodat ik deels vegetarisch kan eten.

- Engaging with Rocks & Snow, elke dinsdag ga ik (ijs)klimmen of skiën (!!!).

- The Knights, hier heb ik heel veel zin in, want elke vrijdag gaan we skiën of kayakken/kanoën, en als je wil kan je in Februari deelnemen aan een skiwedstrijd voor gehandicapte mensen door daar vrijwilliger te zijn, dus dat leek me gaaf om te doen.

- Theatre, dat zegt al genoeg denk ik. Het is een hele gezellige groep mensen en de leraar is heel tof.

- Red Cross Youth, om de week hebben we een meeting en dan gaan we leren over het Rode Kruis en hun waarden, en daarmee gaan we dingen organiseren (vooral meer lokaal, dus ook in Flekke zelf).

- Feminist Club, dus praten over feminisme en dingen als een sharing circle voor body image organiseren of een wandeling van hier naar Flekke met als doel borstkanker meer bekend te maken.

- Student Newspaper, gewoon een leuk artikel schrijven over het college. Dus ik heb afgelopen term een interview met theater studenten gehouden en de komende term ga ik een ander artikel schrijven (ik denk anonieme poëzie, maar als jullie suggesties hebben… let me know!)

- Gammaldans, elke donderdag 2 uur dansen met oudere mensen uit de omgeving. Hierdoor kan ik mijn onhandigheid goed laten zien (haha) maar het is ook een leuke manier om wat Noors bij te leren.

- Student Shop, om de zoveel dagen moet ik tijdens dinner in de kantine achter de kassa staan om wat dingen uit het winkelkarretje a.k.a. ‘’shop’’ te verkopen.

- Host Family, elke term ga ik 3x in het weekend naar hun toe, zo ook komend weekend.

- European Show, jaja alweer een show en dit keer ben ik degene die het organiseert. Het idee is nu om er een Eurovision van te maken en dat te combineren met slechte grappen (de Britten die op het Europese volkslied ‘’Fuck the European Union’’ zingen, een Australische lerares die even komt kijken en ook meedoet en wij als Nederlanders gaan ons land presenteren in zwemoutfits omdat we beneden het zeeniveau wonen) , ik heb er best veel zin in.


Verveling is dus geen begrip op UWC RCN. De extra activiteiten zijn heel leuk, maar ik heb natuurlijk ook nog gewoon school. Gelukkig heb ik alleen maar vakken die ik echt interessant vind dus het is niet erg om te werken, maar ik moet wel vrij veel werken. Zeker vakken als Filosofie en Literatuur zijn intensief, maar juist leuker als je het huiswerk maakt. Ik heb ook mijn eerste toetsen gehad, degene die ik terug heb zijn goed gegaan maar ik ben niet zo zeker van de andere toetsen, omdat dat essay-toetsen waren in plaats van de ‘’Nederlandse’’ toetsen. Essay schrijven is niet zo mijn ding maar dat is wel de manier hoe ze hier toetsen, dus dat is nog een dingetje (maar ik word er beter in). De dagen hier beginnen wel echt korter te worden. Als ik wakker word is het nog donker en tegen 17.00 begint het te schemeren. Dat is aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant word de kans om het Noorderlicht te zien veel groter.


Groetjes thuis 😊 Ik mis jullie af en toe wel een beetje hoor… 😉


Ha det bra!


Dorien



Ik en Julie (Noorwegen) samen, tijdens de 1st year show ;)

Bollywood act!

Als afleiding voor de échte eerste act gingen we opera zingen (dit was erg grappig om te doen, het moest zo overdreven mogelijk zijn)

De cups song


The choir! Hier hadden we allemaal veel op geoefend en het klonk echt goed, kippenvel goed zeg maar, toen we voor het eerst samen met de andere zanggroepen (soprano 1 & 2 en bas, ik was samen met een paar anderen alto) oefenden.

Jazzzz (koste wat moeite maar dan heb je ook wat)

Theater! De lichten waren veel dramatischer dan op deze foto te zien is. Op dit punt in de act hebben we net iemand vermoord.

High School Musical was ook best grappig, de mini-solo was heel tof om te doen.

De herfst is echt heel mooi


''Spiegel''

Genomen op de geliefde eilanden, zo'n beetje de enige plek hier op campus waar ik ongestoord kan lezen (alhoewel het een beetje koud is nu)

Ook vanaf de eilanden. Ik zit graag op deze plek, mede omdat je dit constante uitzicht hebt.

Alweer de eilanden (sorry haha) maar ik vond de herfstkleuren gewoon zo mooi

Dit is mijn relatief opgeruimde bureau. Ik ben deze week begonnen met lijstjes maken, die hangen boven mijn bureau. Leek me wel handig om een beetje overzicht te houden ;)

Dit was de laatste hike van Outdoor Discovery, dat gaat stoppen in de winter dus dan ga ik niet meer elke week hiken helaas... Maar de laatste hike was wel heel mooi

Deze vonden we deze week, ik vond het wel schattig.

Mijn haar is echt rood ;) (het is een wash-out dus het is helaas al iets minder fel aan het worden maar ik hou van de kleur)

Dit was op een hike die ik samen met mijn host-family gemaakt heb. Dit was met uitzicht over het Sognefjord.

Natuurlijk konden we niet zonder een fancy outfit schapen gaan vangen ;)) Dit is ook samen met mijn host-family. Links is Tabea (Oostenrijk), een tweedejaars waarmee ik de familie deel. In het midden staat de ''gastmoeder'', Vera.

Ze hebben ook schapen

Dit is dus het uitzicht vanaf hun tuin.

De veerboot richting het college was echt gaaf. Hij ging heel snel en we konden heerlijk uitwaaien, terwijl we over het Sognefjord zoefden en het ultieme Noorse gevoel hadden met die Noorse vlag.

Dit was toen de herfstkleuren heel erg aanwezig waren. Inmiddels is het meeste al gevallen.

118 weergaven5 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Ha det bra!

Hei hei alle sammen! Welkom bij mijn laatste blog over mijn avontuur in Noorwegen. Ik ben van plan nog even de laatste paar dagen te beschrijven, maar voordat ik dat ga doen wil ik eerst even jullie b

Een gat in de lucht gesprongen

Inmiddels weet ik het zeker: ik ben geslaagd voor mijn IB diploma (Internationaal Baccalaureaat) en mag dus officieel starten aan Bard College Berlin. Ik ben natuurlijk ontzettend blij dat ik eindelij

Even bijpraten

Hoi allemaal! Welkom bij het (zeer vertraagde) blog van 23 Juni 2021. Het is inmiddels bijna 4 weken geleden sinds het vliegtuig de grond raakte op Schiphol. Mijn laatste examen was op de 13e van Mei,

bottom of page